Monday, November 26, 2012

tempe yang kaya

Assalammualaikum kawang-kawang.
Entri yang ini tidak berkait langsung dengan bola Malaysia vs Singapura semalam
tak mao ulas apa-apa.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
entri malam ni nak cakap pasal tempe..diulang sekali lagi TEMPE.
ya tempe makanan orang Jawa tu.
Heeeeee....

Untuk pengetahuan semua kawang-kawangggg, tempe adalah sejenis makanan kegilaan cik Siti..ya guwaaaaa sukaa, lap lap makan tempe. Memang hantu tempeee selain menjadi hantu laksaaaa dan soto atau bihun sup jika di Semenanjung. Ingin dinyatakan di sini aku bukan pemakan setia makanan westernnnn bagaiiiiiii..nak cakap kat sini aku pencinta makanan kampung yang setiaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...tak kisahla pegi mana-mana mesti kena cari kedai makan masakan kampongggggggg.Tak kisahlahhhh kalau orang nak cakap HEY TAK AMERIKAAAAALAAA KAU !!!!................plishhhhhh nyahhh dari menjadi kawanggg aku kalau nak mengutuk aku suka makanan kampung. Tak percaya sudeyyyy, ada aku kisah ??? hahaha.

Mari kita kenal tempe, tempeeee yang korang-korang semuaaa tak suka konon makan..tapi bila aku gorenggggg dah masuk kuali tinggal nak makan, korang telan jugakkk kan ! kan ! Tapi bila aku goreng tempe ituuuuuuuuu, aku sukaaa bg dia crispy..baru umphhhh kaw-kaw. Sangat sesuaiii dimakan bila tengok channel wrestlingggg atau tengah layan dramaaaa jam 7 tv3.hahahahaha. Cara nak gorengggg tempeee itu adalah dengan meletakkan sedikittt serbu kunyit (tak kisahlaaa jenama apa sekalipun, nak guna brand babas atau adabi, jenama lain-lain aku tak tahu) aku biasa guna jenama aunty kelapa sajaaaaaa..lepas tu bubuh dengan garam sikit.Itu cara aku, petua masak tempe dari mama kesayangan.Lepas tu bolehlah masukkan dalam kuali secara perlahan-lahan...jangan gelojoh sangat, nanti tak pasal-pasal minyak panas tepercik kat mukaaaa...haaaaa kan dah tak cantekkkkkk macam maya karin. Oh maya ! Im so in love with yourrrrrrrrrr beautyyyyyyyyyy ! haihhhh.

Jeng..jeng..jeng 
Inilah hasil air tangannnnnku


Bila makan dia bunyi krek..krekkkk. Itu tanda tempeeee hang sedapla tu :P

PASAL APA AKU SUKA MAKAN TEMPE ?

  • Kandungan protein yang tinggi dan mudah dicernakan untuk mengatasi diare (elak keracunan) 
  • Mengandungi zat besi, flafoid yang bersifat antioksidan yang mampu menurunkan tekanan darah yang mana sesuai untuk mereka yang ada darah tinggi
  • Elok untuk jantungggggg sebab adanya superoksida desmutase yang dapat mengendalikan radikal bebas.
  • Sebagai agen bakteriaaa dan mampu mengelakkan jangkitan kumannnn.
  • Mengurangkan kadar kolesterol..untuk anda-anda yang tak berapa berkenan dengan oat sila makan tempe :)
  • Sifat antioksidaaaa iaitu menolak KANSER
  • Mencegah gizi berlebihan 
  • Mencegahhhhh dari hypertension ( orang serupa angry birds yang cepat gila marah )
  • Dapat mencegah osteoporosis atau erti kata lain baik untuk tulang..untuk anda-anda yang tak berapa suka minum susu seperti saya boleh mencuba tempe sebagai makanan sampingan anda.




No comments: